W tę rolę wciela się dosłownie

Użytkując rolniczo sześć hektarów ziemi, nie kwalifikowalibyśmy się według socjalistycznych norm Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej na przydział ciągnika. Mamy wśród sąsiadów takich, którzy aż do schyłku PRL-u pracowali w polu końmi nie z zamiłowania lub nawet braku pieniędzy, ale właśnie ze względu na brak przydziału. Jedni dostawali takowy (na „małego” Ursusa C330) dopiero po dokupieniu ziemi i osiągnięciu areału 10ha, inni wsiedli na traktory dopiero w odnowionej, demokratycznej Rzeczpospolitej Polskiej. W miarę naszych możliwości staramy się zachować tradycję konia roboczego w naszej okolicy.

Przeszło połowę naszych użytków zajmują grunty orne, ale powoli przekształcamy je w sady i łąki, bo orka koniem to chyba jednak archaizm i ekstrawagancja1. Zamierzamy pozostawić ich tyle tylko, by mieć własną paszę i ziarno na chleb, i nie musieć zboża ani kupować, ani sprzedawać (bo to coraz słabszy jest interes dla małorolnego chłopa).

Nasze konie to hucuły, a właściwie hucułki. Dwie kobyłki, które mają nam tu zrobić stado. Już na nie czas. Niegwałtownie myślimy o zapoznaniu ich z jakimś ogierem.

Trzymamy psy i koty. Psy to dwie sznaucerki olbrzymki i dwie border collie, których szczeniaki sprzedajemy, oraz wilczur (którego ustrzegamy przed ojcostwem tych szczeniaków). No a koty, są i koty…

Staramy się też uchować kilka kóz. Dla wspaniałego mleka, oczywiście. Twarogi warzymy już naprawdę niezłe, a marzy nam się jeszcze robienie serów twardych. Ale już się przekonaliśmy, że jest to umiejętność, którą się długo ćwiczy.

Uprawiamy zboża. Dbamy o różne rośliny… Wtapiamy się w krajobraz.

Kiedy tu zamieszkiwaliśmy, mieliśmy skądś wyobrażenie o zdrowej wsi: o czystym powietrzu i wodzie, niezatrutym chemią jedzeniu, o trybie życia związanym z wysiłkiem ciała oraz o sielskim odpoczynku na łonie przyrody… Po paru latach mieszkania na wsi już wiemy, że to ładny obrazek, ale bardzo trudny do urzeczywistnienia.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License